افتتاح موزه مردم شناسي صدوق با حضور مديرکل موزه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي کشور

یزدفردا:موزه مردم شناسي صدوق با حضور مديرکل موزه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري کشور افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد: به مناسبت هفته بزرگداشت ميراث فرهنگي موزه مردم‌شناسي صدوق با حضور مديرکل ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري استان، مديرکل موزه هاي سازمان ميراث فرهنگي کشور و جمعي از مسئولين شهرستان افتتاح شد.

مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد در مراسم افتتاح موزه مردم شناسي شهرستان صدوق هدف از راه اندازي اين موزه را جمع آور، حفاظت اموال، اشيا و وسايل قديمي موجود در شهرستان دانست و گفت: نشان دادن فرهنگ و تمدن هر منطقه با استفاده از ميراث فرهنگي که در واقع ريشه در گذشته‌اي دور و دراز دارد از روش‌هاي زيباي انتقال ارزش و فرهنگ مردمان ايران به نسل آينده است.

وي نمايش مشاغل سنتي شامل بافندگي، ريسندگي، خورجين بافي و نمايش زندگي سنتي مردم را از بخش‌هاي مهم اين موزه عنوان کرد.

مديرکل موزه‌هاي سازمان ميراث فرهنگي کشور نيز در اين مراسم گفت: حرکت به سوي محتواي غني‌تر موزه ها از اهداف امسال اين اداره كل است.

ابراهيم حجري وضعيت ميراث فرهنگي شهرستان صدوق را ارزشمند توصيف کرد و افزود: تقويت موزه هاي مردم شناسي باعث گسترش و انتقال فرهنگ ناب و اصيل ايراني به نسل آينده است.

وي با اشاره به احداث موزه‌هاي مردم شناسي در سطح کشور افزود: 490 موزه وظيفه نمايش و معرفي آثار و اشيا معقول تاريخي را بر عهده دارند.

حجري از احداث 15موزه منطقه‌اي در سطح کشور خبر داد و گفت: يکي از اين موزه‌هاي منطقه‌اي مربوط به استان يزد است.

معاون فرماندار صدوق نيز در اين مراسم گفت: يکي از راه‌هاي شناخت و معرفي آداب، رسوم و فرهنگ اقوام و گروه‌هاي مختلف، ايجاد موزه‌هاي مردم شناسي محلي در شهرها و روستاها با همت اهالي آن مناطق است.

محمد علي شاه حسيني با اشاره به وضعيت ميراث فرهنگي اين شهرستان تصريح کرد: وجود ابنيه‌هاي تاريخي متعدد، آثار باستاني، کتب و قرآن‌هاي خطي که بعضا با آب طلا نوشته شده است نيازمند توجه ويژه مسوولان امر در راستاي محافظت و نگهداري از اين ميراث ماندگار است.

وي مرمت ابنيه هاي تاريخي در سطح شهرستان را ضروري دانست و خاطر نشان کرد: وجود ابنيه هاي متعدد و خانه هاي قديمي که نشان از هويت و فرهنگ مردمان اين مناطق است.

شايان ذکر است:موزه مردم شناسي شهرستان صدوق از مصوبات دور دوم سفر رياست محترم جمهوري به استان با هزينه اي بالغ بر سه ميليارد ريال در محل "حمام باغستان اشکذر" راه‌اندازي شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا